Tunna glutenfria pannkakor


Jag har länge letat det perfekta receptet på glutenfria tunna pannkakor. Jag har testat många och många är OK – men det är inte tunna pannkakor….Antingen smakar de för mycket ägg, eller så är de för ”fluffiga”, eller för stabbiga…

NU gott folk har jag på egen hand snott ihop tidernas bästa glutenfria recept 😉

2 ägg

2 dl grädde

1,5 dl bovete

Salt

Vatten

Anledningen till att det blev grädde var för att det inte fanns vanlig mjölk hemma. Det kanske går lika bra med vanlig mjölk eller mandelmjölk eller vad du vill för mjölk .

Vispa ägg och grädde, vispa i bovete och salt, späd med 1-1,5 dl vatten. Stek. Njut.

Jag stekte mina i smör så att de fick härligt krispiga kanter.

Till servering provade jag Rosa nötssmör – som kanske inte är tänkt till pannkakor – och hallon och blåbär som jag värmt lite.

Nötsmöret var riktigt gott – men alldeles för mastigt till pannkaka.

Mums!

 

Bovete är inte paleo men jag lägger det under paleo ändå för det är glutenfritt. Byt ut grädde mot kokosmjölk så blir det ”ännu mer” paleo.

 

5 reaktioner till “Tunna glutenfria pannkakor

  1. kul att du testade. kanske funkar det till typ amerikanska pannkaka (även om de är glutenfria). eller så vill man helt enkelt ha något tunnare… i den där boken (friendly food) så hade hon gjort nougatsås till pannkakor. tror det receptet kan finnas på recept.nu…

  2. Bovete? Har jag missat… Ska kolla det vid nästa besök på Maxi. Tack för recept! Har du testat med ”vanligt” glutenfritt mjöl, typ röda eller gröna fyrkantiga paketet? Jag har inte ens ätit pannkaka sedan jag började utesluta gluten för ett halvår sedan, bara bananpannkaka och kesopannkaka.

Lämna en kommentar