En annan slags utmaning..


På söndag är det Vansbrosimningen – men jag kommer inte att vara med. Jag skulle kunna vara med – men det känns meningslöst eftersom jag antagligen inte kommer att kunna genomföra hela klassikern i år.

Jag fick nämligen reda på igår att jag har bröstcancer – förbannade skitsjukdom!

Det mest konstiga – förutom att jag inte tillhör någon riskgrupp (enligt mig själv) – röker inte, dricker måttligt, äter skapligt nyttigt, motionerar… är att jag kände det på mig… Redan förra året när jag bestämde att jag skulle ta ett uppehåll från klassikern i år så kände jag på mig att det var för att jag skulle få bröstcancer. Jag visste att jag skulle på mammografi i år och var säker på att få besked om cancer då. Det fick jag inte. Men kort efter mammografin dök det upp en knöl i mitt vänstra bröst – men eftersom jag nyss varit på mammografi så viftade jag bort det. Knölen blev större och jag fortsatte att strunta i den – kanske den försvinner om jag ignorerar den?

Tillslut när även mannen upptäckt att jag hade en knöl så tog jag mod till mig och ringde bröstmottagningen. Jag fick en tid på måndagen efter midsommar och fick göra ny mammografi, ultraljudsundersökning och cellprov. Doktorn ville boka in mig på en ny tid direkt efter att de hade tittat på cellerna från cellprovet och det var alltså igår….

Trots att jag ställt in mig på beskedet så var det tufft. Själva ordet cancer är så laddat så det känns som en rejäl käftsmäll bara man hör ordet.

Nu är det som det är och bara att göra det bästa av det. Det här är en träningsblogg och här kommer det inte att stå något mer om eländet. Här kommer ni fortfarande att kunna följa min träning. Det blir som sagt ingen klassiker i år – men NÄR jag blir frisk så tar jag nya tag mot klassikern.

Bland det första som slog mig var att jag kommer att missa multisporttävlingen i september…konstigt hur man tänker 😉

Ta hand om er och känn igenom era bröst!

 

Armbandet på bilden finns att köpa på http://www.ungcancershop.se/ och all vinst går oavkortat till Ung Cancers verksamhet

4 reaktioner till “En annan slags utmaning..

Lämna en kommentar