Hofors Adventure Race 2013


Här kommer storyn för årets roligaste lopp Hofors Adventure Race.

Förra året debuterade jag och min syster som knäckehäxorna i Hofors Adventure Race. Det var ju så roligt så vi började genast längta till nästa gång – som då var i helgen 🙂

Orientering och paddling var inte vår starkaste gren förra året så det skulle vi träna på till i år 😉 Tja det blev inte riktigt så…Orienteringen försökte vi få till men det gick sådär på träning före loppet….Paddlingen ”glömde vi bort”

Dagen innan var jag så nervös så att jag vaknade halv 6 på morgonen för att jag hade drömt om kartor 😉 Var livrädd att det skulle ta 10 timmar och att vi skulle bli tok-sist.

På tävlingsmorgonen kände jag mig dock oväntat lugn. Plockade upp den andra knäckehäxan påväg till tävlingen och vi hämtade ut kartor och installerade oss. Började att titta på kartorna och kände lite panik…men började om och tog det lugnt – karta för karta – och med märkpenna i högsta hugg började vi att få klart för oss vilka vägar vi skulle ta.

Prolog

Tävlingen började med en kort paddling där vi skulle runda två båtar och sedan ta oss tillbaka till bryggan. Vi valde här att hålla oss lite i bakgrunden och vi var nog bland de sista upp ur vattnet.

Sträcka 1  – MTB

Första sträckan gick vi ut i ett skapligt tempo från början. Eftersom jag är starkare i cykling än i löpning så ville jag att vi skulle cykla på lite. Första kontrollen var inga problem och vi trampade vidare till den andra kontrollen som var en bit upp efter slingan. Där var det ganska smalt och trixigt med mycket rötter och många cyklister som kom farande nerför när vi var påväg upp. Tappade lite fart men det var ingen fara på taket. Hittade den tredje kontrollen också utan problem fastän jag försökte att trippa fram utan att blöta ner skorna….. 😉 Cyklade lite för långt till den fjärde kontrollen så att vi fick vända men allt kändes fortfarande bra. Full fart mot Time där vi skulle växla till löpning/äventyr.

Sträcka 2 – Löpning/Äventyr

Här skulle en i laget paddla på luftmadrass i ankdammen medan den andra sprang och tog en kontroll. Sedan byte och då var det dags för mig att paddla och Ida skulle springa. Klev i vattnet varm och svettig och försökte ligga kvar på madrassen utan att halka av…Tog några armtag och tyckte att det kändes lätt och bra… Det gjorde det…men bara några armtag…sen tog kraften slut och jag kände mig mest som en säl som låg och försökte plaska mig fram. Hade tid att prata med publiken som stod efter vägen också 😉 Kom tillslut fram till VP där Ida väntade. Sprang tillsammans för att ta en kontroll vid Hammardammen och sedan tillbaka till VP. Tog oss tid för lite påfyllning av energi och sedan iväg på cyklarna.

Sträcka 3 – MTB

Kort sträcka påväg mot nästa VP. Inga problem

Sträcka 4 – Löpning

Orientering…Planen har vi gjort upp i förväg och vi håller oss till den. Det balanseras ut på en hängande tall och trasslas genom ris och snår (förstår varför det är bra med långbyxor eller långa strumpor fast det är varmt 😉 ) Vi känner oss som riktiga multisportare när vi väljer att vada genom vattnet istället för att springa runt – detta spar vi ett antal värdefulla minuter och kraft på. Kommer ut vid TC där nästa sträcka börjar som är paddling.

Sträcka 5 – Paddling

Kanoten ålar fram som en orm i vattnet och vi får bara till det riktigt rakt och fint en gång – det är när vi ska svänga runt en udde…Ja, ja 😉 Får en del problem vid bryggan när vi kommer helt fel och där trixar vi ett bra tag innan vi lyckas. Får smått problem igen vid tallen men lyckas tillslut backa in. Många lag paddlar om oss.

Här kommer vi också på att vi glömt att ta med extra energi – den är kvar vid cyklarna – och vi har en till sträcka kvar innan vi är tillbaka vid cyklarna.

Sträcka 6 – Löpning

Kastar oss iväg ut i skogen där terrängen är riktigt besvärlig. Följer sjökanten och letar efter en sten…funderar ett tag på om vi missat den men lyckas tillslut hitta stenen 😉 Phu! Letar vidare i skogen efter nästa kontroll och nu är vi rätt trötta – vi skulle behöva energi..Plockar några blåbär efter vägen och småspringer, går, snubblar vidare och lyckas hitta alla kontroller tillslut. Sätter av mot VP för att få äta något.

Sträcka 7 – MTB

Hetsdricker en halv flaska saft som jag har på cykeln och sedan bestämmer vi oss för att cykla vidare och äta medan vi cyklar. Nu känns det inte som att det är mycket kvar. Benen är tunga men vi trampar på. Hittar alla kontroller utan problem och trampar mot mål. Vi har ingen aning om hur det har gått – vi vet att vi ledde ett tag innan paddlingen men sedan har vi inte sett några andra lag under hela loppet. Kommer in i mål. Jättenöjda och glada! Det visar sig sen att vi blev 2:a 😀 Superroligt!

Får jättefina priser – en pannlampa, en väska och ett magnetarmband. Åker hem och äter och somnar som en stock.

Tack bästa Ida för en rolig dag tillsammans och tack till arrangörerna som gör ett jättejobb med tävlingen – och som lyckas göra den så bra 🙂

7 reaktioner till “Hofors Adventure Race 2013

  1. Det såg så ”enkelt” och lätt ut de gångerna jag såg er. Stod och surade bredvid och hejade på. Stort grattis till er Knäckehäxor…

Lämna en kommentar